Zinema frantsesaren industriako emakume aitzindariak omenduko ditu BilbaoArte Fundazioak Pioneras / Pionnières / Aitzindariak izeneko film zikloaren bidez. Maiatzaren 20ra arte egingo dituzte saioak, Bilboko Institut Français entitatearekin lankidetzan.

Nola osatzen da zinearen asmakuntzaren gurasoen ohorezko podiuma? Gaia ez dago konponduta, ez dago aho bateko aitorpenik behintzat. Lumière anaiek titulua defendatzen dute, bere proiekzioa, 1895eko abenduak 28an, zinearen sorrera publikoki ezarri zuena izan baitzen. Thomas Edison aseezina, ordea, amerikar makineriak defendatzen du bere asmakuntzarako eta patenteetarako duen talentuagaitik . Eta zergatik ez eman titulua Georges Meliés apetatsuari, Scorsesek “Hugo”n omendu zuena, eta zinemaren historiak berezkoa duen botere magiko liluragarria ulertzeko zuen gaitasunari. Aukera horiek guztiek argudio garrantzitsuak dituzte. Arte zinematografikoaren esentzia non zifratzen den, photo-finish-ak izen bat edo horren kontrakoa erabakiko du.

Egia dena da, eta inor ez da oraingoz eztabaidatzen ausartzen, asmakuntzaren ama pertsona bakarra izan zela, Alice Guy, hizkuntza zinematografikoa fikziozko istorioak kontatzeko bitarteko gisa ulertzen lehena. Aitzindaria izan zen, zinemak istorio-fabrika gisa duen ahalmen ikaragarria aztertzen lehena. Bere talentu eta gaitasunetik sortu ziren fikziozko lehen filmak, nahiz eta gero ia inork ez zuen horretaz hitz egin.

Zinemaren sorreratik bertatik emakumeen presentzia ukatu egin dela eta, hala, historiaren zati handi bat alboratu izan denaren konbentzimenduz, “moldeak apurtzea” lortu zuten emakume zinemagileen lanak berreskuratuko ditu BilbaoArte Fundazioak, Bilboko Institutu Frantsesarekin lankidetzan, ondutako zikloak. 1898tik 2018ra bitartean egindako filmak jasoko ditu erakustaldiak, eta horiekin batera, ikuslea elezaharretako izenen obrara hurbil bidaia zirraragarria proposatuko diote ikusleari: Alice Guy aitzindari nagusitik hasita, eta Agnès Varda buru izan zuen garaira.

Germaine DulacMusidoraMarie-Louise IribeNicole VedrèsDelphine Seyrig eta Carole Roussopoulos; horiekin, emakumeek egindako zinema frantsesaren panorama liluragarria marraztuko dugu, zinemaren historia “anaiek” bakarrik elikatzen ez dutela frogatzeko. “Haiek ere hor zeuden, eta daude oraindik”.

Apirilaren 13tik maiatzaren 20ra bitarte egingo dituzte saioak,  Art House Zinema aretoan, eta bina aukera izango dute ikusleek film bakoitzaz gozatzeko.

Ezagutu egitarau osoa, hemen.