Zine-pelikulak sortu zirenean fenomenoa aztertzen zutenek ez zuten uste dirua egiteko balio zuenik, eta kultura aldetik ere ia baliogabekotzat zeukaten, besterik gabe, ondo pasatzeko zerbait zela uste zuten. Baina iritzi hori aldatu egin behar izan zuten, eta hori bakarrik ez, “7. artea” esapidea asmatu behar izan zuten zinea izendatzeko. Aldaketa jende sortzaile eta merkatari-jende askok zinea XX. mendeko artegintzan sartuz lortu dute, eta beraz, klasikoek egindako sailkapenean 7. artea da zinea orduz geroztik.
Antzeratsu gertatu da komikiarekin. Tebeoa delakoa herrikoia zen oso, gero “pulp” serieak etorri ziren, eta geroago komikiak. Bide luzea egin du egun 9. artea denak. Komikiak bere-bereak dituen esateko moduak ditu, bere gramatika eta bere sintaxia. Eta langoren ugari sortu du jada komikiak. Lan batzuk klasikoak dira, beste batzuk malditoak, eta beste batzuk gurtu egiten dituzte.
Estetikan asmatuko zuen, baina etikan ezezkoan nago. Horko baloreak eta ideologia faxismotik gertu, zer gertu eta zerdemontre, faxismo dira. Nazismoak aldarrikatu zuen “ario arrazaren garbitasuna” ez dabil urruti. Zorrotzegia naizela esango du norbaitek, estetikoki pelikula akasgabea dela, eta horri begiratu behar zaiola, ziriaren zotzari zipotza sartu gabe. Ez ba! Gaur egun ezer ez dago aseptikoa izateko asmoz egina. Filmak super gizaki indartsua aldarrikatzen du, eta ezaugarri horrek, eta arraza aldetik garbia izateak ematen diola garaipen morala ere. “Ez perfektuak”, akasdunak, ez du gizartean tokirik, eta baztertu etasuntsitu egin behar da. Zeren akats fisikoak dituena, azken batean, moralaren aldetik ere bigarren mailakoa dela ezkutatzen ari da, eta horrek galbidean jartzen du herria. Hitler-ek eta Bush-ek ez lukete hobeto adieraziko.
Juan Miguel Gutierrezek Habe aldizkarian 2007ko apirilaren 19an argitaratutako kritika, eta Habe erakundearen Ikaslbil.net webgunean jasoa.